مزدا امروز با تایید سازمان ثبت
رکوردهای جهانی گینس، پس
از تولید نهصد هزارمین دستگاه از مدل MX-5 (میاتا)، رکورد
پرفروشترین ماشین اسپرت دونفره جهان را یک بار دیگر تغییر
داد.
به گزارش کاریکس، این ماشین که از سال ۱۹۸۹ تاکنون به فروش
میرسد، برای نخستین بار در ماه می سال ۲۰۰۰ با فروش
۵۳۱۸۹۰ دستگاه، رکورد MG B (تولید از ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰) را
شکست و این عنوان را از آن خود کرد.
ایده تولید این ماشین در آمریکا مطرح شد. در حالی که تولید
اسپرتهای روباز ارزانقیمت به دلیل سخت تر شدن قوانین
ایمنی در ساخت ماشین، به شدت کاهش یافته بود، باب هال، که
آن زمان برای مجله موتور ترند کار میکرد درباره نبود
ماشینی در این کلاس در بازار با مدیران مزدا صحبت کرد و
ایده ساخت این ماشین را به آنها پیشنهاد کرد.
خود او در سال ۱۹۸۱، وقتی به سمت مدیر برنامهریزی محصولات
مزدا در آمریکا منصوب شد، با همکاری تیم طراحی تازه این
شرکت در جنوب کالیفرنیا این ایده را عملی کرد.
در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، اسپرتهای دونفره از محبوبترین
ماشینهای جهان بود. آلفارومئو اسپایدر، MG B، آستین هیلی
اسپرایت، تریومف اسپیت فایر و لوتوس الن از جمله نامهای
پرفروش آن سالها بود. اما با آغاز دهه هشتاد از بین این
ماشینها تنها آلفارومئو باقی مانده بود.

ایده MX-5 از دونفرههای انگلیسی و مخصوصاً لوتوس الن
الهام گرفته شد. طراحی و ساخت این ماشین که از اواسط دهه
هشتاد آغاز شده بود بالاخره در سال ۱۹۸۹ به نتیجه رسید و
اولین نسل این ماشین در این سال به بازار عرضه شد.
نسل دوم MX-5 در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد. طراحی ظاهر
ماشین تقریباً دست نخورده ماند و ماشین تنها کمی به نسل
سوم مزدا RX7 شبیهjv شد. مهمترین تغییر چهره، چراغهای
جلوی ماشین بود که از حالت مخفی به چراغهای معمولی بدل شد.

مزدا در سال ۲۰۰۵، نسل سوم MX-5 را به بازار عرضه کرد. بعد
از فروش هفتصد و هشتصد هزار دستگاه از این ماشین، گینس
دوبار رکورد پرفروشترین ماشین دونفره اسپرت را به نام
همین ماشین به روز کرد.
اکنون بیست سال و ده ماه بعد از آغاز تولید MX-5 میگذرد و
این ماشین هنوز پرطرفدار است. MX-5 که اکنون مهمترین برند
مزدا است با فاصلهای زیاد عنوان پرفروشترین اسپرت دونفره
جهان را از آن خود کرده و به نظر نمیرسد به این سادگی این
عنوان را از دست بدهد.
بعد از MX-5، در مقام دوم پورشه ۹۱۱ قرار دارد که از سال
۱۹۶۳ تا کنون بیش از هفتصد هزار دستگاه از آن فروخته شده
است.
سیتا کانای، یکی از مدیران ارشد مزدا در مراسم تولید
نهصدهزارمین MX-5 گفت که مزدا به طور جدی تولید و عرضه مدل
هایی تازهای از MX-5 را ادامه خواهد داد و قصد دارد تا
همزمان با جشن صدسالگی تاسیس مزدا (ده سال دیگر)، رکورد
فروش این ماشین را به یک میلیون دستگاه برساند.
مزدا در سال ۲۰۰۹ ، با معرفی کانسپت مزدا MX-5 سوپرلایت در
نمایشگاه خودروی فرانکفورت، بیستمین سال تولیداین مدل را
جشن گرفت.

رویای بلندپروازانه برای سفر
دور دنیا
این طرح شاید کمی غیر ممکن به
نظر برسد؛ اما در صورتی که بدانید شرکت «آکابیون» عملی شدن
این ایده را تا سال 2100 ممکن میداند و قصد دارد برای
حرکت این خودروهای پرسرعت به جای جاده از تونلهای خلاء
استفاده کند، شاید این طرح کمی برایتان ملموستر شود.

جالبتر اینجاست که رویای این شرکت
در سطح ملی نبوده و در
نظر دارد شبکهای جهانی از این جادههای خلاء به وجود آورد
تا مسافران بتوانند در کمتر از دو ساعت به دور دنیا سفر
کنند و سفرهای بین قارهای را در مدت زمانی کوتاهتر از
سفرهای درون شهری کنونی امکانپذیر سازد.
اولین قدم برای عملی شدن رویای بزرگ شرکت آکابیون ساخت
خودرو GTBO است. خودرو تمام الکتریکی که میتواند به سرعت
600 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند در حالی که با توجه به
ابعادی که دارد نسبت به خوردوهای الکتریکی کنونی بسیار
کارامدتر و کم مصرفتر خواهد بود.
این شرکت میگوید خودرو GTBO به واسطه اشغال فضای کم، کاهش
کشش آیرودینامیکی و آشفتگی جریان هوا، کاهش وزن و کاهش
میزان مقاومت فرمان خودرو در سرعت 20 کیلومتر بر ساعت هشت
برابر کارامدتر از خودروهای الکتریکی معمولی است و در سرعت
200 کیلومتر بر ساعت میزان کارایی آن 10 برابر خواهد شد با
این همه شرکت آکابیون معتقد است دست یافتن به کاراییهایی
25 برابر کاراییهای خودروهای الکتریکی کنونی امری دست
یافتنی است.

GTBO با هدف کارایی بالا و سریع
بودن طراحی شده است. این
خودرو از دو چرخ برخوردار بوده و در زمانی که به رانندگی
با سرعت پایین نیاز باشد، دو چرخ کناری باز خواهند شد.
آکابیون امیدوار است بتواند فروش این خودروها را از سال
2015 با قیمت سه میلیون دلار آغاز کند اما به گفته این
شرکت، در پی تولید انبوه قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.
جادههایی که این شرکت برای سفرهای سریع السیر طراحی کرده
نیز مسیرهایی هوایی هستند که میتوانند مسافران را با سرعت
300 کیلومتر بر ساعت حمل کنند. این مسیرها برای داخل شهر و
مسافتهای بین قارهای به کار گرفته خواهند شد، در این
صورت با استفاده از آنها سفری از شهر لس آنجلس به ممفیس که
در حالت عادی به بیش از یک روز زمان نیاز دارد، در کمتر از
چهار ساعت امکان پذیر خواهد شد.
خودروها برای حرکت بر روی این
جادهها تنها بر انرژی ذخیره
شده در باطریهای خود تکیه نخواهند کرد و بخشی از انرژی
مورد نیازشان را از جادهها خواهند گرفت، انرژی که 100
درصد آن خورشیدی خواهد بود.
اما حتی این مسیرهای هوایی نیز نمی
توانند خود را با سرعت
زندگی انسانها در سال 2100 مطابقت دهند، از این رو شرکت
آکابیون برای سفرهای طولانی مدت در نظر دارد شبکههایی از
تونلهای خلاء که آن را «شبکه عبور و مرور» مینامد راه
اندازی کرده و سفر با سرعت 20 هزار کیلومتر بر ساعت را
برای انسانها امکان پذیر سازد.
این شبکه لزوما از روی زمین عبور نخواهد کرد بلکه میتواند
بر بستر اقیانوسها نیز قرار گرفته و به این شکل سفر 30
دقیقهای از نیویورک به پاریس و از سن فرانسیسکو به پراگ
را امکانپذیر سازد.
شاید در حال حاضر
این ایده کاملا عجیب و غیر واقعی به نظر
بیاید اما شرکت آکابیون اطمینان دارد شبکه حمل و نقل
تونلهای خلاء به زودی افتتاح خواهند شد و در آن زمان امید
میرود خوردوهای سریع السیر این شرکت در این شبکه تونلی در
رفت و آمد باشد تا رانندهها بتوانند با بیشترین سرعت ممکن
در سرتاسر جهان رفت و آمد داشته باشند.
 |